Gebruik documenten


Beste bezoeker,

je mag van mij de documenten die je hier vindt, vrij gebruiken in je eigen klas (of thuis). Wel zou ik het appreciƫren dat je mijn naam of de link naar mijn blog vermeld bij je bronnen. Zo vinden ook mensen die jou documenten zien de weg naar deze blog.

Zie je op mijn blog een document dat je graag zou hebben? Vul dan het contactformulier aan de rechterkant in!

Heel erg bedankt!

zaterdag 10 januari 2015

Muzische vorming: kijkwijzers

Het was weer even stil hier. Via mail had ik aan enkele lezers gezegd dat ik in de kerstvakantie weer meer berichten zou posten, dat is jammer genoeg niet echt goed gelukt. Ik ga proberen om er vanaf nu weer meer werk van te maken.

Ik ben ook bezig met een avondcursus (DHOS) te volgen. Hiervoor maak ik ook taken. Een daarvan was deze voor Muzische Vorming. Ik maakte 'kijkwijzers'. Ik heb 3 verschillende kijkwijzers gemaakt.

1. Grote kijkwijzers met 1 tot 3 vragen op.
2. Kleine kijkwijzers (individueel gebruik) met steeds 2 vragen op.
3. Kleine kijkwijzers (individueel gebruik) zonder vraag.

Wat was mijn bedoeling met deze kijkwijzers? Ik merkte dat ik, in die 2 jaar dat ik nu ben afgestudeerd, weinig aandacht besteed aan het beschouwen bij muzische vorming. Er gaat bij de meeste leerkrachten veel meer tijd naar het creƫren, hoewel beschouwen minstens even belangrijk is.
Dus, daarom dat ik deze kijkwijzers heb gemaakt.
De grote zijn bedoeld om klassikaal te werken. Je legt ze op een werkje of een voorbeeld en stelt de vraag die rond de cirkel staat. Een leerling antwoord daar dan op.
De kleine (met vragen) zijn bedoeld om de leerlingen individueel, in duo's of kleine groepjes te laten werken met deze kijkwijzers. Zo kunnen ze dit bijvoorbeeld tijdens een hoekenwerk ook hanteren.
De kleine (zonder vragen) hebben een dubbele bedoeling. Deze kunnen gebruikt worden zoals de andere kleine kijkwijzers, maar dan moeten de leerlingen zelf vragen verzinnen. Een andere bedoeling is om ze hiermee naar bv. de speelplaats te laten kijken. Zo kijken ze heel gericht en zou je ze de opdracht kunnen geven om dat deel, wat ze zien, beeldend vorm te laten geven.







2 opmerkingen:

  1. Ziet er superleuk uit! Ik denk er over ze ook te maken. Bedankt voor het idee :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er superleuk uit! Ik denk er over ze ook te maken. Bedankt voor het idee :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier je reactie achter