Gebruik documenten


Beste bezoeker,

je mag van mij de documenten die je hier vindt, vrij gebruiken in je eigen klas (of thuis). Wel zou ik het appreciëren dat je mijn naam of de link naar mijn blog vermeld bij je bronnen. Zo vinden ook mensen die jou documenten zien de weg naar deze blog.

Zie je op mijn blog een document dat je graag zou hebben? Vul dan het contactformulier aan de rechterkant in!

Heel erg bedankt!

zondag 12 maart 2017

Overzichtelijk verbeteren?!

Zoals jullie ondertussen wel weten, loop ik voor het 5de schooljaar op rij interims. Dat heeft zowel voor- als nadelen. En een van die vele voordelen is dat je heel veel ziet, veel meeneemt en veel geweldige ideeën opdoet! Vandaag zal ik een van die ideeën met jullie delen. Het gaat over overzichtelijk verbeteren. Dit zag ik in een van de klassen waar ik op een bepaald moment als zoco tewerkgesteld was. De leerkracht hanteerde een enorm gemakkelijk. Ik leg het jullie uit, zodat jullie hier ook mee van kunnen profiteren!

De meeste werkboeken hebben tegenwoordig een 'flapje' achteraan en vooraan. Wanneer het flapje van de achterkant is opengeklapt, kleeft de juf aan de binnenkant van de flap (dus hetgeen uit de werkboek steekt wanneer deze op een les zou openliggen) een kaart. Op die kaart staan vakjes met paginanummers. Voor elke pagina een vakje met nummer.

Hoe gaat ze nu juist te werk?
Is een les afgewerkt zonder fouten? Dan zet ze een kruisje in het vak. (zie vak 7)
Wordt een les niet gemaakt? Dan staat er in dat vak een horizontale streep (zodat ze zelf, maar ook ouders weten waarom een bepaalde pagina niet is ingevuld). (Zie vak 2 en 3)
Heeft een leerling een fout gemaakt? Dan zal de leerkracht tijdens het verbeteren een kring zetten in het vakje. (Zie vak 1)
De leerling heeft de fout verbeterd? De leerling zet met groen een stipje boven de kring. (Zie vak 5)
Deze verbeterde fout is in orde? Dan zet de leerkracht een kruis door de kring. (Zie vak 11)
Deze verbeterde fout is nog steeds fout? Dan doorstreept de juf het groene bolletje van de leerling. De leerling moet dan opnieuw een groen bolletje zetten wanneer hij/zij de fout heeft verbeterd. (Zie vak 8)

Moeilijk? Ik denk van niet. Het kan uiteraard ook zijn dat ik het verkeerd heb uitgelegd. Daarom... hieronder een visuele voorstelling ervan! :)



Veel plezier met deze manier van verbeteren!
Wanneer ik een klasje heb, ga ik dit zeker uitproberen!

Groetjes!

P.S.: Mijn excuses voor mijn slechte paint-skills ;-) !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier je reactie achter