Gebruik documenten


Beste bezoeker,

je mag van mij de documenten die je hier vindt, vrij gebruiken in je eigen klas (of thuis). Wel zou ik het appreciëren dat je mijn naam of de link naar mijn blog vermeld bij je bronnen. Zo vinden ook mensen die jou documenten zien de weg naar deze blog.

Zie je op mijn blog een document dat je graag zou hebben? Vul dan het contactformulier aan de rechterkant in!

Heel erg bedankt!

zondag 8 juni 2014

Film: Maleficent

Vrijdagavond ging ik naar de cinema.. (Olé, ola?) Even een binnenpretje, terwijl ik dit zo schrijf, denk ik even terug aan dat liedje, maar ik ken de titel niet.. Ik ging dus vorige vrijdag naar de cinema. Ik zag de film 'Maleficent' deze keer. Een film met in de hoofdrol Angelina Jolie.
 
 Het verhaal:
Het nooit eerder vertelde verhaal van Disneys meest beruchte slechterik uit de klassieker "Doornroosje" uit 1959. Maleficent is een prachtige jonge vrouw met een oprecht hart, die een idyllische jeugd heeft in een vreedzaam en bosrijk koninkrijk, tot op een dag een leger binnenvalt en de harmonie van het land in gevaar brengt. Maleficent wordt de vurigste beschermer van het land, maar wanneer ze uiteindelijk meedogenloos wordt verraden begint haar oprechte hart in steen te veranderen. Maleficent is uit op wraak en moet het in een heftige strijd opnemen tegen de opvolger van de binnenvallende koning, met als gevolg dat ze een vloek uitspreekt over zijn pasgeboren dochter Aurora. Maar wanneer het meisje opgroeit, realiseert Maleficent zich dat Aurora de sleutel is tot vrede in het koninkrijk, en misschien ook wel tot haar eigen ware geluk.
Bron: http://www.disney.nl/films/maleficent

De trailer:

De hoofdrollen:
Maleficent: deze rol wordt gespeeld door Angelina Jolie (Los Angeles, 4 juni 1975). Ik denk niet dat ik Angelina Jolie veel meer moet voorstellen. Ze is sinds 2005 samen met Brad Pitt en samen hebben ze 6 kinderen, waarvan er enkele geadopteerd zijn. Leuk weetje over haar: Jolie heeft Duits, Slowaaks, Frans-Canadees en Nederlands bloed. Angelina heeft al een goed aantal films op haar palmares staan, ik noem er hier maar enkele op: "The Tourist", "Salt","Wanted","Mr. & Mrs. Smith","Lara Croft: Tomb Raider", ... Ze verleende ook haar stem aan de film "Kung Fu Panda" waar ze de rol van Tigress voor haar rekening nam.
Aurora: deze rol wordt gespeeld door Mary Elle Fanning (Conyers (Georgia), 9 april 1998). Elle Fanning is de jongere zus van kindsterretje Dakota Fanning. Het is door haar dat Elle in het vak is gekomen. Eerst speelde ze vooral de jongere versies van haar zus, maar snel kreeg ze haar eigen rollen. Heel de film door heb ik zitten denken "Van waar ken ik dat meisje toch?", nu ik het opzoek, weet ik het. Ik kende haar van de film "We bought a Zoo", die in 2011 uit kwam. Ik herkende haar aan haar lach. Dit zijn niet de enige twee films van Elle Fanning, ze speelde onder andere ook nog mee in "Babel", "Charlotte's Web", "Day 73 with Sarah", "Ginger & Rosa".

Andere rollen:
- Koning Stefan werd gespeeld door Toby Regbo
- de jonge prinses Aurora werd gespeeld door Vivienne Jolie-Pitt (dochter van Angelina Jolie en Brad Pitt, bij de opnames 4 jaar) en door Eleanor Worthington Cox.
- De oudere prinses Aurora / de voice-over werd dan weer vertolkt door Janet Mc Teer.
- Sam Riley als Diaval in de film te zien, het hulpje van Maleficent.
- Brenton Thwaites als prins Phillip, een jonge prins die verliefd wordt op Aurora.
- Imelda Staunton, Juno Temple en Lesley Manville als de 3 goede feeën (Knotgrass, Thistlewit & Fittle).

En uiteraard speelden er nog veel andere acteurs/actrices in mee.
Mijn mening:
Deze Fantasy-film vond ik een zeer goede film. Moest hij morgen op tv komen, ik zou zeker kijken. Ik raad je ook aan om de film te gaan bekijken, zeker wanneer je wel houdt van de verfilmde sprookjes die toch weer op een andere manier worden vertelt (zo had je ook van Hans en Grietje, Sneeuwwitje en Roodkapje al eerder films, die ik trouwens niet zag). Deze film begint sprookjesachtig in een heel felgroen bos met mooie bloemen en feeën, trollen en andere magische wezens. Heel erg leuk om naar te kijken en je krijgt ineens ook zoveel begrip voor de slechte daad van de fee in het sprookje Doornroosje. Zeker de moeite waard!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier je reactie achter